سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

گروه ورزشی: انتخاب غلامرضا محمدی به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در شرایطی که بسیاری از منتقدان یزدانی‌خرم ترکیب کادر فنی کشتی در المپیک را یکی از دلایل اصلی ناکامی می‌دانستند، تلویحا چراغ سبزی به گروهی از منتقدان بود که بر جوانگرایی در کشتی تاکید می کردند.

در این میان غلام محمدی، سرمربی تازه تیم ملی کشتی می‌داند که در فضایی که منتقدان فدراسیون از موافقان آن بیشتر هستند، کار سختی پیش‌رو دارد. او در گفت‌وگو با همشهری بر این نکته تاکید  و البته برنامه‌های خود را نیز تشریح می‌کند.

  • جلسه طولانی‌ای با رئیس فدراسیون داشتید، چه برنامه‌ای برای هدایت تیم ملی ارائه دادید؟

بله، جلسه بسیار طولانی بود. بنده 2 هفته قبل از این، برنامه‌های خودم را داده بودم. به هر حال در چنین جلساتی به طور جدی در مورد مسائل موجود صحبت می‌شود. در این جلسه هم فدراسیون نقطه‌نظرات و برنامه‌های خود و از مهمتر انتظاراتش را از کادر فنی تیم ملی گفت و بنده هم به عنوان سرمربی تیم ملی برنامه، انتظارات خود را گفتم.

  • چه انتظاراتی ؟

به هر حال یک مربی باید در چارچوب مورد‌نظر، آزادی‌هایی داشته باشد، بر همین مبنا هم پاسخگو است. البته فدراسیون هم باید حمایت کند. این جوانگرایی که فدراسیون کرده است در واقع خواست جامعه کشتی بوده و ما هم نماینده گروه مربیان جوان کشتی هستیم.

  • در دورانی قبول مسئولیت کردید که فضای جامعه کشتی بسیار ملتهب است.

بله به نکته درستی اشاره کردید، درحال حاضر ما در بدترین شرایط کشتی ایران قرار گرفته‌ایم، این حالت را من حتی  زمانی که کشتی می‌گرفتم ندیده بودم. به هر حال تیم ملی کشتی در مسابقات المپیک خوب نتیجه نگرفته است و می‌شود گفت که تیم در حالت بحرانی قرار دارد. البته این مسئولیت من را بسیار سنگین کرده است.از طرفی هم انتظار دارم که برای کار به من فرصت داده شود ومسئولان با اعتماد بیشتر و آستانه صبر بالا به ما اطمینان بدهند. در مقابل مطمئن باشید که ما هم با تمام وجود کار خواهیم کرد.

  • اما به هر حال شما وارث تیم ملی هستید که ناکام بوده است و این خود تبعات پنهان و آشکاری دارد.

این یک واقعیت است، متاسفانه ما در هر 7 وزن خود بدون پشتوانه هستیم و این مسئله بخش زیادی از واقعیت‌های کشتی را تحت‌الشعاع قرار داده است. یکی از برنامه‌های ما ارتقای سطح کیفی کشتی‌گیران تیم ملی است. برای رسیدن به این منظور هم کار فشرده‌ای پیش روی ماست. از مسابقات جام تختی گرفته تا انتخابی تیم ملی و مسابقات جام جهانی تهران که با حضور تیم‌های خوب کشتی جهان برگزار می‌شود.

  • برنامه‌های اصلی شما همین جام جهانی تهران است؟

این هم یکی از مسابقات پیش‌رواست. برنامه میان‌مدت ما مسابقات گوانگ‌جو چین و بلندمدت هم به امید خدا حضور موفق در مسابقات کشتی المپیک  لندن است. برای این کار هم نیاز به برنامه‌ریزی و کار زیادی داریم. یکی از مشکلات ما عدم تغذیه تیم‌های ملی از نظر حضور استعدادهاست. باید با کار زیاد این مشکل را نیز حل کنیم. برای محقق‌شدن این مسئله هم نیاز به تحولات جدید و دگرگونی تیم‌های ملی در بستری جدید است. در این امر وفاق و همدلی جامعه کشتی را نیز طلب می‌کنیم.

  • این دگرگونی به این معناست که برخی از کشتی‌گیران ناکام در المپیک پکن از تیم ملی کنار گذاشته خواهند شد؟

هیچکس نباید مطمئن باشد که عضو تیم ملی است. شایسته‌ها و کسانی که در مسابقات انتخابی و لیگ، بهترین کشتی‌ها را بگیرند دعوت می‌شوند. با اسم‌ها کاری ندارم.

  • آقای کاوه را نیز به عنوان مربی تیم ملی معرفی کردید؟

آقای کاوه سرمربی تیم‌های ملی در سال‌های گذشته بوده‌اند و با حضورشان نشان دادند که می‌خواهند به کشتی خدمت کنند.

  • شما پس از عبور از حلقه منتقدان فدراسیون کشتی به سرمربیگری تیم ملی کشتی رسیدید، این موضوع با توجه به فضای کشتی مشکل‌ساز نخواهد بود؟

من اهل مشورت‌کردن هستم و از همه کسانی که انتقاد سازنده‌ای دارند درخواست می‌کنم به من کمک کنند و مطمئن باشید همه این انتقادات را در صورت سازنده‌بودن می‌پذیرم. فکر می‌کنم بسیاری از منتقدان می‌گفتند که تیم ملی باید دست به جوانگرایی بزند، الان همین مسئله رخ داده است و خواست آنها انجام شده است، از این بعد باید به کشتی کمک کرد.

منتقد دیروز، مربی امروز

محسن کاوه یکی از منتقدان فدراسیون یزدانی‌خرم بود که انتقادهای تند خود را بعد از ناکامی در المپیک متوجه مدیریت فدراسیون کرد. او حالا لباس انتقاد از تن درآورده و مربی تیم ملی کشتی شده است. « پس از عدم موفقیت در المپیک و این موضوع که کشتی نتوانست نیازهای ورزشی کشور را برآورده کند، کار کردن مشکل است. البته کشتی ایران پتانسیل خوبی دارد و وظیفه ماست تا برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم و با جدیت کار کنیم.»

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه به عنوان منتقد سرسخت فدراسیون حاضر به همکاری شده‌اید، گفت: «من در گذشته اگر انتقاداتی داشته‌ام به برنامه‌ریزی و مسائل اشتباه فنی بوده است نه اینکه شخصی باشد. در گذشته مشکلات فنی و برنامه‌ریزی وجود داشت که باید آن مسائل را بازگو می‌کردم.» کاوه در مورد همکاری با غلامرضا محمدی گفت: «چه زمانی که محمدی کشتی‌گیر بوده و چه در زمان مربیگری، رابطه نزدیکی با هم داشتیم. در واقع رفاقت و همفکری باعث شده تا کنار هم قرار بگیریم که درمورد مسائل کاری با صنعتکاران، ربطی و کمیته لیگ جلسه خوبی داشتیم.»

وی در مورد برنامه‌های تیم ملی کشتی آزاد گفت: «تا مسابقات جهانی دانمارک سه رویداد داریم که اول جام جهانی تهران و دوم مسابقات آسیایی است. اولویت اول ما جام جهانی است و با توجه به اینکه مردم از نتایج المپیک ناراحت هستند، جام جهانی تهران فرصت مناسبی است تا یک آشتی بین مردم و ورزش کشور صورت گیرد.» کاوه در پایان گفت: «همه ما دلمان برای کشتی می‌تپد و نباید فراموش کنیم که هرچه داریم از کشتی است. بنابراین هیچکس حق فخر فروختن به کشتی را ندارد. ما نیز موظف هستیم تا با برنامه‌ریزی مناسب و جدیت در تیم ملی کار کنیم.»

کد خبر 69846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز